بهار نت
امیدوارم ساعات و لحظات خوشی با هم داشته باشیم

سال نو مبارک

 

بنام خدای بهار افرین / بهار افرین را هزار افرین.

به جمشید و ایین پاکش درود / که نوروز از او مانده در یاد بود

نوروز مبارک

.

.

.

پروردگارا در روزهای پایانى سال به خواب دوستانم ، آرامش / به بیداریشان، آسایش / به زندگیشان، عافیت / به عشقشان، ثبات / به مهرشان، وفا / به عمرشان، عزت / به رزقشان، برکت / و به وجودشان، صحت عطا بفرما



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 25 اسفند 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

از ميان 100 زن تاثير‌گذار جهان

روزنامه‌ي «گاردين» 100 زن تاثير‌گذار جهان را معرفي کرد:

در فهرستي که اين روزنامه از اسامي تاثير‌گذارترين زن‌هاي دنيا تهيه کرده است، نام نويسندگان برجسته‌اي هم‌چون «مارگارت آتوود»، «دوريس لسينگ»، «جي.کي. رولينگ» و «آليس واکر» به چشم مي‌خورد.

 

«آرونداتي روي» نويسنده‌ي برنده‌ي جايزه‌ي بوکر و مهم‌ترين نويسنده‌ي زن هند است. اين نويسنده‌ي زن، که جايزه‌ي بوکر را در سال 1997 با کتاب «خداي چيز‌هاي کوچک» از آن خود کرده، منتقد صريح‌الهجه‌ي تجاوز به حقوق بشر است و جزو موثرترين زنان جهان شناخته شده است.

 

«دوريس لسينگ»، نويسنده‌ي انگليسي متولد ايران که موفق به دريافت نوبل ادبيات سال 2007 شد، روز بيست‌ودوم اکتبر 1919 در کرمانشاه و از پدر و مادري انگليسي متولد شد.

مادر «لسينگ» يک پرستار و پدرش نيز که در جنگ جهاني اول معلول شده بود، کارمند بانک بود. او در دوران خردسالي به همراه خانواده‌اش به اين اميد که بتوانند در مستعمره‌ي بريتانيا در جنوب «رودسيا» (زيمبابوه‌ي فعلي) از طريق زراعت بلال به ثروت برسند، در سال 1925 ايران را ترک کردند؛ اما هرگز نتوانستند موفق شوند.

«لسينگ» در مدرسه‌ي دخترانه‌ي رومن کاتوليک به تدريس مشغول شد؛ هرچند خانواده‌اش کاتوليک نبودند. اما در سن 15سالگي مدرسه‌اش را ترک کرد. «لسينگ» دوران کودکي‌اش را همراه با خاطرات تلخ و شيرين توصيف کرده است. نوشته‌هاي او درباره‌ي زندگي در آفريقاي تحت استعمار انگليس با نوعي حس دوگانه آميخته بودند؛ «زندگي بي‌ثمر مستعمره‌نشين‌هاي انگليسي» و «توطئه‌ي ساکنان بومي آن‌جا».

 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

سخنان مشاهیر درباره ی آزادی

زندگی بدون آزادی ، شرم آور است .  
* حکیم ارد بزرگ


آزادی، دریایی متلاطم و طوفانی است، مردان ترسو آرامش استبداد را بر این طوفان ترجیح می‌دهند
* توماس جفرسون


آزادی عبارت است از دست‌زدن به‌هرکاری که به‌وسیله قوانین موضوعهٔ حکومتی که تفکیک قوا در آن به‌حقیقت پیوسته است،منع نشده باشد. حکومتی که در آن قانون را هیئت مقننه تدوین، قوه مجریه بصورت مجزا اجرا و قوه قضاییهٔ مستقلی آن را قضاوت می‌کند
* شارل دو منتسکیو


آزادی فقط در عالم خیال وجود دارد
* شیلر


آزادی ما از نقطه‌ای شروع می‌شود که آزادی دیگران پایان می‌یابد
* ویکتور هوگو
 

آزادی، هرگز به معنی مجوز برای اعمال استبداد نبوده است
* ماهاتما گاندی


آزادی همان آشوب است، فقط با نورپردازی بهتر
* آلن دین فوستر
 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

30 سال با شاتلهاي ناسا 

نشريه ان بي سي همزمان با آغاز آخرين پرواز شاتل فضايي آتلانتيس و با نزديک شدن به بازنشستگي شاتل هاي کهنه کار ناسا، گزارشي را از به ياد ماندني ترين لحظات در تاريخ فعاليت شاتل ها منتشر کرده است.سازمان بيش از 130

ماموريت طي 30 سال، سازمان ناسا در حال آماده سازي شاتل هاي خود براي انجام آخرين پرواز فضايي است، زماني که انديور ردياب ذره اي 1.5 بيليون دلاري طيف سنج مغناطيسي آلفا را به ايستگاه بين المللي فضايي انتقال خواهد داد.

«راجر لانيوس» از کارمندان ارشد پروازهاي انساني موزه ملي هوا و فضاي اسميتسونيان مي گويد: به طور قطع اکنون زمان آن فرا رسيده است تا اين فضاپيماها با احترام و به شايستگي بازنشسته شوند آنها به خوبي خدمت کرده اند اما اکنون فرسوده شده اند و زمان جايگزيني آنها فرا رسيده است.

با توجه به پايان قريب الوقوع دوره فعاليت شاتل هاي ناسا نشريه ان بي سي نگاهي به گذشته داشته و با بررسي 30 سال فعاليت شاتل هاي ناسا گزارشي را از خاطره انگيزترين لحظات به جا مانده از ماموريت شاتل هاي ناسا منتشر کرده است.

سال 1972: برنامه شاتل مورد تاييد قرار گرفت

با رو به پايان گذاشتن برنامه ماه آپولو، ريچارد نيکسون در ملاقاتي با جيمز فلچر رئيس ناسا در تاريخ 5 ژانويه 1972 موافقت خود را با برنامه اي که در آن زمان سيستم حمل و نقل فضايي خوانده مي شد ، اعلام کرد. قرار بود طي اين برنامه وسايل نقليه فضايي با توانايي حرکت سريع ميان زمين و مدار يا همان شاتل ها ساخته شوند. مشکلات تکنيکي از قبيل ساخت سيستمي که 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 14 شهريور 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

عجيب‌ترين آداب كفن‌ و دفن در دنيا 

بعضي‌ها معتقدند كه اگر از اين رسوم تبعيت نكنند، يا نفرين مي‌شوند، يا فرد از دنيا رفته مورد بخشايش قرار نمي‌گيرد. پرداختن به آيين‌هاي كفن و دفني كه خاص هر كشور باشد، علاوه بر اين‌كه از منظر قياس با رسوم خودمان مي‌تواند جالب توجه باشد، به نوعي بازتاب‌دهنده فرهنگ، روحيات و سنن مردم آن كشور خاص هم هست، از اين رو در ادامه به مرور برخي از اين رسوم در چند كشور پرداخته‌ايم.

 

كره جنوبي؛ پول و برنج در دهان متوفي!

كره جنوبي از كشورهاي شرق آسياست و از آنجا كه معمولا تلقي‌هاي عجيب‌وغريبي در‌خصوص مراسم‌ سوگواري در اين دسته از كشورها در ذهن بسياري از ما قرار دارد، شايد پرداختن به آن جالب باشد.  شايد مهم‌ترين نكته اين باشد كه برخلاف بعضي‌ها در اين كشور مرده را نمي‌سوزانند.

ـ مردم كره جنوبي از قديم معتقدند اگر افراد در خانه از دنيا بروند به روح سرگردان تبديل مي‌شوند. به همين دليل مردم آنجا تمام سعي‌شان را مي‌كنند افراد بيمار را در خانه تنها نگذارند!



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ شنبه 11 شهريور 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

زبان انگلیسی ریشه ترکی دارد 

زبان انگلیسی ریشه در زبانی دارد که حدود 8 تا 9 هزار و 500 سال پیش در ترکیه تکلم می‌شده است.


به نقل از دیلی میل، دانشمندان اعلام کردند ریشه زبان‌های خانواده هند و اروپایی همچون انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و هندی به منطقه آناتولیا، یکی از مناطق باستانی غرب آسیا که بخشی اعظمی از ترکیه امروزی را در بر می‌گیرد، تعلق دارد.

زبان‌شناسان با اشاره به اینکه زبان هند و اروپایی از بیش از 400 زبان و گویش همچون آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی، روسی، لهستانی، فارسی، هندی و یونانی باستان تشکیل شده است، زبان انگلیسی را نیز بخشی از آن خوانده‌اند.

کارشناسان با اعلام اینکه تمام زبان‌ها از یک منبع مشترک به تکامل رسیده‌اند، زبان‌های هند و اروپایی را متعلق به منطقه خاورمیانه دانستند و علت اصلی گسترش آن را نیز رواج کشاورزی در مناطق مختلف جهان برشمردند.

فرضیه محققان بر این است که زبان‌ها پس از گسترش کشاورزی از منطقه بالکان به اروپا، حدود 5هزار سال قبل به اروپای غربی رسیده و در آنجا تکامل یافته‌اند.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 8 شهريور 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

ضريب هوشي ایرانیان چند است؟ 

ضريب هوشي IQ يك نسبت است كه از تقسيم سن عقلي بر سن تقويمي ضرب در صد به دست مي‌آيد.

ضريب هوشي IQ يك نسبت است كه از تقسيم سن عقلي بر سن تقويمي ضرب در صد به دست مي‌آيد. اگر سن عقلي با سن تقويمي يكسان باشد، ضريب هوشي صد مي‌شود ولي در بعضي مواقع در بعضي افراد سن عقلي بيشتر مي‌شود كه اين فرد هوشي بيشتر از ساير افراد دارد.

براي به دست آوردن سن عقلي راه‌هاي زيادي وجود دارد و معمولا كارشناسان از تست‌هاي خاصي استفاده مي‌كنند که جنبه‌هاي مختلفي مانند تشخيص الگوها، قدرت حافظه کوتاه‌مدت، استفاده فرد از واژه‌ها، سرعت محاسبه فرد، درک روابط يا جبر، اطلاعات عمومي، محاسبات رياضيات، درک فضايي، منطق و املا را ارزيابي مي‌کند. 

اخيرا در مورد صحت نتايج آزمون‌هاي هوش متداول شبهات زيادي وارد شده است. انجمن روان‌شناسي آمريکا در سال 1995 هوش را به عنوان «توانايي فهم مسايل پيچيده، انطباق موثر با تغييرات محيطي، يادگيري به دنبال تجربيات، استفاده از اشکال مختلف استدلال و فايق آمدن بر مشکلات از طريق تفکر» تعريف کرده است.
 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

عوامل موثر بر هوش 

هوش، یکی از بحث‌انگیزترین مفاهیمی است که تابه‌حال اندیشمندان، تعاریف زیادی در مورد آن ارائه داده‌اند ...

اما هنوز به تعریف واحدی که مورد قبول همگان باشد، دست نیافته‌اند. زیرا هوش یک مفهوم انتزاعی(ذهنی) است و تعریف کردن این‌گونه مفاهیم دشوار می‌باشد.

 یكی از تعاریفی كه بسیار مورد استفاده و استقبال قرار گرفته، تعریفی است كه وكسلر، پیشنهاد كرده است. او هوش را به عنوان یك "استعداد كلی شخصی" برای درك جهان خود و برآورده ساختن انتظارات آن تعریف كرد. بنابراین از نظر وی، هوش شامل توانایی‌های فرد برای تفكر منطقی، اقدام هدفمندانه و برخورد مؤثر با محیط است. او تاكید می‌كرد كه هوش كلی را نمی‌توان با توانایی رفتار هوشمندانه هر اندازه كه به مفهومی گسترده تعریف شود، معادل دانست، بلكه باید آن را به عنوان جلوه‌های آشكار شخصیت به‌طور كلی،‌ تلقی كرد.

به هرحال می‌توان به سه مولفه در تعریف هوش اشاره کرد که اکثریت متخصصان بر سر آن توافق دارند:
الف. توانایی پرداختن به مسائل انتزاعی در امور عینی
ب. توانایی حل مساله و درگیر شدن در موقعیت‌های تازه و جدید
ج. توانایی فراگیری، به‌ویژه فراگیری و استفاده از امور انتزاعی مشتمل بر واژه‌ها و نمادهای دیگر.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 3 شهريور 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

 درخشان‌ترین جای دنیا کجاست؟

روشنایی اغلب اجرام آسمانی به قدری زیاد است که اخترشناسان، از روشنایی خیره کننده خورشید به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می‌کنند. اما روشن ترین جسم کیهانی چند بار درخشان تر از خورشید است؟

واحدهایی که ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم بسیار کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند روشنایی کیهان را توصیف کنند. به همین دلیل اخترشناسان از خورشید استفاده می‌کنند و از درخشندگی خیره‌کننده آن که معادل 4 ضرب‌در 10 به توان 26 وات است (400 میلیون میلیارد میلیارد وات!)، به عنوان یک استاندارد کیهانی استفاده می‌کنند.

به گزارش نیوساینتیست، خورشید از نظر روشنایی یک ستاره بالای متوسط به شمار می‌رود. با این وجود، ستارگانی هستند که از نظر روشنایی با فاصله زیادی خورشید را شکست می‌دهند. درخشان‌ترین نمونه از این ستارگان که با چشم غیرمسلح نیز به راحتی قابل مشاهده است، ستاره اپسیلون-جبار است؛ ستاره میانی کمربند صورت فلکی جبار. این ابرستاره آبی‌رنگ 1300 سال نوری از زمین فاصله دارد و بیش از 400هزار بار درخشان‌تر از خورشید است. در فواصل دورتر کهکشان، باز هم ستارگان درخشان‌تری وجود دارند. از آن جمله می‌توان به ستاره اتا در صورت فلکی شاه تخته اشاره کرد، ستاره ناپایداری که 5 میلیون بار درخشان‌تر از خورشید است. 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

بوي فضا چگونه است؟ ! 

فضانورداني كه در پياده‌روي‌هاي فضايي شركت داشته‌اند، هميشه از بوي به شدت عجيب فضا سخن مي‌گويند.


به گزارش ايسنا، اين بو تنها زماني قابل شناسايي بوده كه فضانوردان درون محيط فضايي قرار مي‌گرفتند چرا كه درون لباس فضايي از يك بوي پلاستيك برخوردار است. اما در زمان ورود به ايستگاه فضايي بين‌المللي و برداشتن كلاهها، آنها يك بوي متمایز قوی از مرز نهایی را استنشاق مي‌كردند كه از لباس، كلاه، دستكش و ابزار آنها استشمام مي‌شد.

ذرات مهاجر از خلأ نزدیک كه احتمالا اتم اكسيژن هستند، از عطر تند استیک خشکیده، فلز داغ و گازهای جوشکاری برخوردارند.


استيون پيرس، شيميدان ناسا كه براي بازسازي بوي فضا در زمين براي اهداف تمريني فضانوردان استخدام شده، اظهار كرد كه جنبه فلزي اين بو احتمالا از ارتعاشات پرانرژي يونها ننشان گرفته است..

كوين فورد، فضانورد ناسا در سال 2009 از مدار گفت: اين بو مانند چيزي است كه تاكنون استنشاق نكرده‌ام اما هيچگاه از ياد نخواهم برد.
 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

بررسي علل گرايش جوانان به شيطان پرستي 

نمادها و سمبول‌هاي شيطاني روي لباس‌ها، گردنبندها و دستبندها، انگشترها و ساعت‌ها، از كفش تا كلاه همه جا ديده مي‌شود...


حجة‌الاسلام و المسلمين حميد رضا مظاهري سيف، رئيس مركز مطالعات و پژوهش‌هاي اسلامي دانشگاه صنعتي شريف و پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات حوزة علمية قم و نويسنده هفت كتاب و هفتاد و سه مقاله در نشريات علمي است، آخرين اثر وي با نام "جريان‌شناسي انتقادي عرفان‌هاي نوظهور" بوده كه از سوي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي منتشر شده است.

مظاهري سيف در اين گفت‌وگو به بررسي علل گرايش جوانان به شيطان پرستي پرداخته است و از نقش صهيونيسم جهاني در گسترش و ترويج شيطان پرستي سخن به ميان مي‌آورد، وي معتقد است:

امروزه در دنيا تبليغات زيادي براي عرفان يهود يا همان قبالا صورت مي‌گيرد. شخصيت‌هاي مشهوري نظير مادونا كاباليست مي‌شوند و آموزه‌هاي كابالا در رمان‌هاي كوئيليو نقش پررنگي پيدا مي‌كند، در رمان‌هاي كوه پنجم، بريدا، شيطان و دوشيزه پريم و حتي كيمياگر به روشني تعاليم كابالا ديده مي‌شود. مشروح اين گفت‌وگو را با هم مي‌خوانيم:
* با توجه به شرايط فعلي، علل گرايش جوانان ايراني به برخي اديان نوپديد از جمله شيطان پرستي چيست؟
بسم الله الرحمن الرحيم، در مصاحبه‌هاي قبلي با برخي از خبرگزاري‌ها و نشريات درباره علل و زمينه‌هاي پيدايش و گسترش اديان و معنويت‌هاي نوظهور سخن گفته‌ام. تمام آنها در مورد گرايش‌هاي شيطان پرستي نيز معني دار و صادق اند. اما در خصوص گرايش‌هاي شيطاني عوامل ديگري هم وجود دارد كه اگر اجازه بدهيد به آنها بپردازيم.
اولين و مهم‌ترين عامل اين است كه شيطان‌گرايي در وجود تمام انسان‌ها ريشه‌دارد. در روايتي از امام صادق عليه السلام مي‌خوانيم كه قلب هر انسان دو گوش دارد در يكي شيطاني نشسته و همواره به سوي شر و پليدي دعوت مي‌كند و در گوش ديگر فرشته‌اي است كه به خير و نيكي مي‌خواند. درون انسان عرصة جنگ ميان شيطان و فرشته درون است. اگر شخص ارادة خود را به سوي فرشته معطوف كند، شيطان را شكست داده و تسليم خواهد كرد،



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 30 مرداد 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

 با فرود كنجكاوي بر روي مريخ هنوز هم اين پرسش مطرح است كه چرا سطح اين سياره قرمز رنگ است.

به گزارش جهان به نقل از ايسنا، ساده‌ترين توضيح براي قرمز رنگ بودن سطح مريخ آن است كه ماده سطحي يا سنگپوش آن داراي مقادير زيادي اكسيد آهن است. اين ماده همچنين دليل قرمز بودن زنگ آهن و خون است.

اما چرا مريخ داراي مقادير زيادي آهن است؟ چرا آهن اكسيد مي‌شود و چرا اكسيد آهن قرمز رنگ است؟

پاسخ اين پرسش‌ها به 4.5 ميليارد سال قبل و زمان شكل‌گيري منظومه شمسي باز مي‌گردد. در آن زمان عنصر سنگين آهن در قلب ستارگان مرده در ابرهاي گازي و غباري در حال چرخش بود. اين ابرها از لحاظ گرانشي براي تشكيل خورشيد و سيارات ديگر در هم شكسته شدند.

در حالي كه توده آهن زمين هنگامي كه سياره جوان و ذوب‌شده بود، به هسته آن رفت، دانشمندان ناسا بر اين باورند كه اندازه كوچك‌تر مريخ و همچنين گرانش ضعيف‌تر آن به آهن امكان داد كه كمتر به مركز منتقل شود.

مريخ داراي هسته‌يي آهني است اما در سطوح فوقاني آن آهن به فراواني يافت مي‌شود.

آهن قديمي و ساده تيره و درخشان به نظر مي‌رسد. اين عنصر هنگامي كه در معرض اكسيژن قرار مي‌گيرد، داراي رنگ صرفاً قرمزرنگ شده و وجود مقادير كافي اكسيژن موجب مي‌شود كه به اكسيد آهن (III) تبديل شود. اين تركيب از دو اتم آهن و سه اتم اكسيژن تشكيل شده است.



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ جمعه 27 مرداد 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

مثلث برمودا و عجایب آن 

مثلث برمودا محلی است وهم‌انگیز که در آن صدها هواپیما و کشتی در هوا و دریا ناپدید شده‌اند. بیش از هزار نفر در این منطقه وحشت گم شده‌اند، بدون اینکه حتی یک جسد یا قطعه پاره‌ای از یک هواپیما یا کشتی مفقود شده ، به جا مانده باشد.
● موقعیت مثلث برمودا
مثلث برمودا واقعا یک مثلث نیست، بلکه شباهت بیشتری به یک بیضی (و شاید هم دایره‌ای بزرگ) دارد که در روی بخشی از اقیانوس اطلس در سواحل جنوب شرقی آمریکا واقع است. راس آن نزدیک برمودا و قسمت انحنای آن از سمت پایین فلوریدا گسترش یافته و از پورتوریکو گذشته ، به طرف جنوب و شرق منحرف شده و از میان دریای سارگاسو عبور کرده و دوباره به طرف برمودا برگشته است. طول جغرافیایی در قسمت غرب مثلث برمودا ۸۰ درجه است، بر روی خطی که شمال حقیقی و شمال مغناطیسی بر یکدیگر منطبق می‌گردند. در این نقطه هیچ انحرافی در قطب نما محاسبه نمی‌شود.
در غرب اقیانوس اطلس، در آن سوی سواحل جنوب شرقی ایالات متحده ، ناحیه ‌ای وجود دارد که به شکل مثلث است . این ناحیه از برمودا در شمال آغاز می‌شود و تا قسمت جنوبی فلوریدا امتداد می‌یابد ، سپس از سمت شرق با گذشتن از جزایر باهاما و پورتوریکو،به طول جغرافیایی ۴۰ درجه به سمت غرب کشیده می‌شود و دوباره به برمودا باز می‌گردد.
این ناحیه که به مثلث برمودا معروف است ،در لیست رازهای ناشناخته جهان به مکانی اضطراب انگیز وباور نکردنی به ثبت رسیده است . در این مکان بیش از صدها هواپیما وکشتی بدون آنکه کوچکترین اثری از آنان باقی بماند ، ناپدید شده‌اند .اغلب این حوادث از سال ۱۹۴۵ به بعد روی داده است ،و در طول ۲۶ سال اخیر بیش از ۱۰۰۰نفر در این 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

به نام خدا


«کعبه» بنایی در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی است. کعبه مقدس‌ ترین مکان در دین اسلام است. نام کعبه اشاره‌به چهارگوش‌ بودن این سازه دارد. در قرآن، کتاب مذهبی مسلمانان آمده که بنای کعبه توسط یکی از انبیاء خدا بنام ابراهیم و پسرش اسماعیل ساخته شده است. بعضی هم بر این باورند که خانه خدا قبل از ابراهیم ساخته شده بود و نخستین سازنده آن حضرت آدم است.

در اطراف بنای کعبه مسجدی بنام مسجد الحرام ساخته شده است. همه مسلمانان جهان در هنگام نماز رو به 



ادامه مطلب...

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:, توسط توحید بهاری

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد